Aan de hand van enkele dagboekfragmenten maak je verschillende gevoelens bespreekbaar in je klas.
Via een raadspel maken je leerlingen kennis met 5 kinderen die op zoek zijn naar een plek om te leven. Ze leren hun reisverhaal kennen en testen hun kennis hierover a.d.h.v. enkele korte quizvragen.
Beluister en analyseer samen met je leerlingen de Kinderrechtenrap van Kapitein Winokio.
Geïnspireerd door het verhaal van Anne Frank schrijven je leerlingen een ‘brief aan de toekomst’.
In een brief (voorgedrukt werkblad) schrijven de leerlingen over zichzelf, gewoonten en hobby’s van kinderen, het leven van mensen vandaag, actuele nieuwsfeiten, …. De brief is gericht aan leeftijdsgenoten die de brief zullen lezen in 2029, het jaar dat Anne 100 zou worden.
Aan de hand van kaartjes denken de leerlingen na over begrippen ‘pesten’, ‘plagen’ ‘uitsluiten’, de gevolgen er van en hun eigen gedrag en houding. Ze staan stil bij hun eigen gedrag en houding t.o.v. pesten en proberen zich in te leven in een pestsituatie vanuit verschillende invalshoeken.